im aisyah amirah ♥ . tenkiu foe viewing . komeng2 laa kay ♥ do be my follower please (: tenkiu . tenkiu n tenkiu ♥

16 October 2011

Dunia ini adalah perhiasan .....

 

Semakin kyta mendepani hari2 realiti di muka bumi ini , semakin kyta bnyak mempelajari erti kehidupan yg sebenar . Aisyah akui , aisyah masih mentah dlm urusan duniawi tetapi kyta dikurniakan akal untuk berfikir . anugerah yg tidak trdapat pada haiwan . jady kyta haruslah  menggunakan akal ini sebaik2 nya dengan mentafsirkan sesuatu kejadian yg berlaku berlandaskan islam . kadang2 aisyah rsa cara pemikiran aisyah mengalahkan seorang cendekiawan pula  . haha . bknnya apa cuma aisyah ni memang teliti soal2 yg melibatkan hati & perasaan nih . hehe . maklumlah aisyah ni memang menghayati owgnya ((((:

Baiklah . aisyah terus ke persoalan aisyah . 


Kenapa remaja sekarang ini semakin hanyut dek asmara cinta yg tidak mmbawa kebaikan pon kepada mereka ? apakah mereka lupa tentang dosa & pahala ? berkapel sanalah , sinilah , situlah . berpegangan tangan tanpa mmpunyai ikatan yg sah ! seolah2 pasangan itu pasty akan brsama2 menuju gerbang perkahwinan . tetapi pada hakikatnya pasangan yg berkapel nih msty ada yg terputus di tgh jalan . aisyah jamin ! mmg kebnyakannya jady mcm ni . mungkin ada yg tertnya apakah hukum berkapel ? 

Mmg HARAM hukumnya .  " janganlah kamu DEKATI zina ..... " . maksud ayat dalam Al-Quran .  nah ! sudah terang lagy brsuluh . bhawasanya kapel itu haram . hal ini kerana , firman ini jelas menunjukkan larangan Allah utk mendekati zina . Allah tidak berkata jgn lah kamu berzina . tetapi jangan DEKATI zina . Allah mengetahui apa yg terbaik utk hambaNya . setiap perkara yg berlaku pasty ada permulaannya . KAPEL itu permulaan penzinaan . mungkin terdapat sesetengah pihak brkata ,  " Bagaimana dengan islamic couple ? " . TIDAK ada istilah " islamic couple" . aisyah ulang . TIADA ISTILAH ISLAMIC COUPLE ! haram tetap haram ! sama2 lah kyta renung2 kan & fikir2 kan . wallahu'alam ~

Bukankah lebih indah jikalau percintaan kyta seperti kisah CINTA AGUNG Saidina Ali & Saidatina Fatimah . anda pernah dengar kisah mereka ? di sini aisyah mringkaskan kisah percintaan hebat mereka . 

Kisah bermula apabila Saidina Ali sudah lama memendam rasa cinta beliau terhadap Saidatina Fatimah . Namun beliau tidak berani mengutarakan hajatnya kerana beliau merasakan dirinya begitu kerdil lantas tidak mempunyai apa2 . Oleh kerana perasaan rendah dirinya , beliau mendiamkan diri . Hati beliau terusik apabila kedengaran khabar berita mgatakan bahawa Abu Bakar As Sidiq mahu melamar Saidatina Fatimah . Namun pinangan Abu Bakar ditolak baik oleh Rasulullah . Begitu juga dengan pinangan Umar Al Khattab . Hal ini membuatkan Saidina Ali lbih bersemangat utk mempersiapkan diri . Rupa2 nya Allah telah merancang sesuatu yg baik utk beliau . Rasulullah SAW menerima pinangan Saidina Ali sendiri . Alangkah gembirnya hati beliau . Namun apa yg lebih menggembirakan adalah apabila beliau mengetahui apabila beliau tidak bertepuk sbelah tgn . Hal ini kerana Saidatina Fatimah juga menyimpan perasaan yg sama terhadap Saidina Ali . Ya ! sejak dahulu lagy. Hal ini terbukti dalam suatu riwayat dikisahkan, bahwa suatu hari, Fatimah berkata kepada Ali , “Maafkan aku, karena sebelum menikah denganmu. Aku pernah satu kali merasakan jatuh cinta pada seorang pemuda”. Ali terkejut dan berkata , “Jikalau begitu, mengapakah engkau mahu menikah denganku ? Dan Siapakah pemuda itu ? ” Sambil tersenyum Fatimah berkata , “Ya , kerana pemuda itu adalah Dirimu. ”


P/S : Begitulah cinta yang bersenikan diam. Mereka saling mencintai, tetapi memendam perasaan itu kerana tidak ingin cinta mereka melebihi cinta kepadaNya.

Agar cinta tidak menjerumuskan kita ke dalam lubang kehinaan, ada baiknya kita mengambil hikmah dari sumber-sumber islam dan perkataan para ulama berikut :
Cinta itu adalah perasaan yang mesti ada pada tiap-tiap diri manusia, ia laksana setetes embun yang turun dari langit, bersih dan suci. Cuma tanahnyalah yang berlain-lainan menerimanya. Jika ia jatuh ke tanah yang tandus, tumbuhlah oleh karena embun itu kedurjanaan, kedustaan, penipu, langkah serong dan lain-lain perkara yang tercela. Tetapi jika ia jatuh kepada tanah yang subur, di sana akan tumbuh kesuciaan hati, keikhlasan, setia budi pekerti yang tinggi dan lain-lain perangai yang terpuji.
dipetik dari pujangga ,
Hamka     

Dunia adalah perhiasan . & sebaik2 perhiasan adalah wanita solehah . Nikmatilah kehidupan ini selagy hayat dikandung badan . Beramal & beribadahlah kyta seolah2 ajal akan mnjemput pada esok harinya . Kyta tatw apa yg Allah rancangkan utk kyta . apa yg kyta tahu kematian itu adalah sesuatu yg pasty .

Di sini aisyah sertakan link supaya saudara & saudari dptt info yg lebih baik (:




No comments:

Post a Comment